در کشور ما همان طور که می دانید چندین ایرلاین در حال فعالیت می باشند که بدون شک موق ترین و البته مطرح ترین آنها دو شرکت هواپیمایی ماهان و ایران ایر می باشند. اما چند ایرلاین نیز هستند که روز به روز در حال پیشرفت و توسعه ناوگان هواپیمایی خود هستند. یکی از این شرکت ها هواپیمایی تابان است که در حال حاضر به چندین مقصد خارجی و داخلی پرواز های برنامه ای انجام می دهد.

معرفی شرکت هواپیمایی تابان

بد نیست بدانید که این شرکت هواپیمایی در سال ۱۳۸۵ تاسیس شده یکی از ایرلاین‌های متعلق به بخش خصوصی کشور است. ایرلاین تابان بوسیله خلبان اصغر عبدالله‌پور و با مشارکت منطقه ویژه اقتصادی سرخس و همچنین شرکت سهامی توس گستر فعالیت خود را آغاز نمود. ایرلاین تابان در حال حاضر در ناوگان هواپیمایی خود از وجود چندین هواپیما بهره می برد که به شرح زیر می باشند:

  • ۱ فروند M-154TU
  • ۵ فروند MD88
  • ۳ فروند MD82

معرفی شرکت هواپیمایی تابان

نکته دیگر درباره ایرلاین تابان این است که این شرکت هواپیمایی در سال ۱۳۸۴ موفق به کسب مجوز از سازمان هواپیمایی کشوری ایران شد و از سال ۱۳۸۵ توانست پروازهای خود را بطور رسمی آغاز کند. مسیرهای پروازی شرکت هواپیمایی تابان از مشهد، اصفهان و تهران تنظیم شده است و این هواپیمایی به مسیرهای مختلف داخلی و خارجی پروازهای گوناگون دارد.

همچنین در اینجا باید اضافه کنیم که از جمله مقاصد داخلی هواپیمایی تابان می توان شهر های آبادان، کرمان، مشهد، قشم، بندعباس، بیرجند، شیراز، اراک، تهران، اصفهان، شهرکرد، عسلویه، کیش، اهواز، تبریز، بجنورد، خرم آباد، رشت و طبس را نام برد. همچنین باید اضافه کنیم که هواپیمایی تابان به چند مقصد خارجی همچون  دمشق، دبی، نجف، استانبول، تفلیس، کی یف و بیروت نیز پروازهای برنامه ای و چارتر دارد.

اما یکی از حوادث هوایی مربوط به شرکت تابان این بود که در ۳ بهمن ۱۳۸۸ یک فروند هواپیمای توپولوف ۱۵۴ با ۱۵۷ مسافر که از آبادان به سمت مشهد مقدس پرواز می کرد، در هنگام فرود در فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد دچار آتش‌سوزی شد. این حادثه ۴۷ مصدوم داشت، ولی خوشبختانه کسی در آن کشته نشد.