سرانجام بعد از سالها دوباره ایران شاهد خرید هواپیمای نو و جدید بود. تقریبا حدود یک ماه قبل بود که نخستین هواپیمای ایرباس ایران ایر وارد کشور شد. این هواپیما مدل A321 بود که نخستین هواپیمای تحویلی کمپانی ایرباس به ایران ایر بعد از امضای قرارداد میان این دو شرکت بود.

ایرباس A321 جدید ایران ایر

همانطور که حتما خودتان هم می دانید در دسامبر سال ۲۰۱۶ میلادی و در جریان سفر رئیس جمهور کشورمان به فرانسه، قراردادی میان ایران ایر و کمپانی ایرباس به امضا رسید که به موجب آن ۱۰۰ فروند ایرباس ساخته و تحویل ایران خواهند گردید. طبق قرار داد ایران ۴۶ فروند ایرباس A321 خریداری کرده است که نخستین فروند از این هواپیما ماه قبل طی مراسمی با حضور یک هیات ایرانی در شهر تولوز فرانسه تحویل شد. مدیرعامل ایرباس در این مراسم اعلام کرد که تحویل این هواپیما در واقع آغاز همکاری دو شرکت است و مابقی هواپیماها نیز به تدریج تحویل و وارد ناوگان هوایی ایران ایر خواهند شد.

بد نیست به این موضوع هم اشاره کنیم که دو موتور این هواپیما از نوع CFM56 یا V2500 می باشند و گشتاور تا ۴۰۰۰ نیوتن متر ایجاد می‌کنند. این هواپیما در کلاس خود، مصرف سوخت بهینه ای داشته و صدا و نویز کمتری نسبت به سایر هواپیماها ایجاد می نمایند.A321 معمولا 195 مسافر در خود جا می‌دهد که اگر هواپیما صرفا برای پروازهای اقتصادی ارزان‌قیمت مورد استفاده قرار گیرد، تعداد صندلی‌ها تا ۲۲۰ عدد هم قابل افزایش خواهد بود.

ایرباس A321 جدید ایران ایر

نکته پایاین هم که لازم است بدانید اینکه کمپانی ایرباس این هواپیما را به سفارش یک شرکت کلمبیایی به نام Avianca و با شماره سریال 7418 شروع به ساخت کرد، ولی با انصراف این شرکت، ایران‌ایر خواستار خرید آن گردید. در نوامبر 2016 نخستین پرواز این هواپیما با رجیستر آزمایشی D-AVXF در تأسیسات کمپانی فرانسوی ایرباس در هامبورگ آلمان انجام شد و در ژانویه 2017 با رجیستر EP-IFA در تولوز فرانسه به ایران‌ایر تحویل داده شد.