حیف است مسافر این سرزمین پویا و رنگارنگ باشید و دست خالی از آن برگردید. با اینکه می‌توانید اجناس مختلفی از کشور ترکیه را در جایی غیر از ترکیه پیدا کنید یا به دلیل در هم آمیختن فرهنگ‌ها اجناس ترکیه‌ای با برخی تغییرات را در کشورهای مختلف بیابید؛ اما خوب است بدانید که برخی از محصولات و سوغاتی‌های این کشور را تنها می‌توانید از مغازه‌های خاصی در ترکیه تهیه کنید. در ادامه با 8 نوع از سوغاتی‌های ترکیه آشنا خواهید شد. با بلاگ بلیط هواپیما همراه باشید.

سرامیک‌های نقاشی شده با دست ایزنیک

سوغاتی‌های ترکیه
سرامیک های ایزنیک

اگر از مساجد باشکوه و مجلل دوره عثمانی ترکیه دیدن کرده باشید، به طور حتم کاشی‌های مشهور ایزنیک با رنگ‌های قرمز و فیروزه‌ای نظرتان را جلب کرده اند. با اینکه که اوج و شکوفایی کاشی‌های ایزنیک به دوران امپراتوری عثمانی باز می‌گردد، خوشبختانه این هنر دست همچنان ادامه دارد و در ترکیه تنها چند مکان وجود دارد که این سرامیک‌ها با نقاشی‌های دستی اصل را عرضه می‌کنند. در سفر خود به استانبول، پیشنهاد می‌کنیم حتما به Iznik Art در بازار بزرگ استانبول سری بزنید و از نزدیک شاهد زیبایی اصیل سرامیک‌های ایزنیک باشید.

باقلوای بیک اغلو

سوغاتی‌های ترکیه
باقلوای ترکی

باقلوا دسری خوشمزه‌ای است که در فرهنگ بسیاری از کشورهای خاورمیانه محبوبیت دارد، بنابراین اغلب آن را در کشورهایی به غیر از ترکیه هم می‌توانید پیدا کنید. با این وجود، باقلوای مخصوص بیک‌ اوغلو را که با پسته گازینتیپ Gaziantep و کره تصفیه شده تهیه می شود را فقط در قسمت آسیایی استانبول می توانید پیدا کنید. زمانی که خودتان باقلوای بیک‌ اوغلو را در استانبول امتحان کنید، متوجه تفاوت آنها با باقلواهای سایر کشورها از جمله ایران، خواهید شد.

منسوجات تولو Tulu

سوغاتی‌های ترکیه
منسوجات نولو

ترکیه تنها کشور در جهان نیست که برای داشتن منسوجات زیبا معروف باشد، اما تنها در کشور ترکیه می‌توانید محصولات تولو را پیدا کنید. تولو مغازه‌ای شگفت‌انگیز با تعداد بی‌شماری از کالای فوق العاده و رنگارنگ است.

در این مغازه انواع و اقسام محصولات نفیس پارچه‌ای که سوغاتی‌های ترکیه هستند، را می‌توانید پیدا کنید. از روتختی با پارچه‌های رنگ وارنگ گلدار گرفته تا کیمونو‌های نرم و زیبا. فروشگاه تولوی استانبول بهشت افراد علاقه‌مند به دکورهای رنگی و هیجان انگیز است.

قهوه ترک نوری توپلار

قهوه ترکیه نیز محصول دیگری است که در بسیاری از کشورهای دیگر یافت می شود، با این حال فقط در نزدیکی بازار بزرگ استانبول است که می توانید قهوه ترکیه نوری توپلار Nuri Toplar را که یکی از معروف‌ترین سوغاتی‌های ترکیه است را خریداری کنید. قهوه نوری توپلار با اینکه از سال 1890 فعالیتش را شروع کرده، اما تا امروز نیز عطر و طعم آن تغییری نکرده است و همچنان قهوه درجه یک ترک محسوب می‌شود. حتی تا امروز روش برشته کردن دانه‌ها این قهوه بر روی آتش هیزم نیز حفظ شده است، که به آن طعم بی‌نظیر و خاصی می‌بخشد.

سوغاتی‌های ترکیه
قهوه ترک

حوله های طبیعی حمام جنیفر

اگر مسیرتان به بازار آرستا در استانبول خورد، به فروشگاه جنیفر سری بزنید. مکانی که می‌توانید حوله‌های نرم و زیبا و پشتمان که از الیاف طبیعی درست شده‌اند را تهیه کنید. این فروشگاه توسط جنیفر گادت که متولد کانادا است تاسیس شده است و افتخار می‌کند که با برخی از خانوادهایی که دنباله رو سنت ساخت وسایل دست باف ترکی هستند کار می‌کند.

فرش‌های کلاسیک اتنیکون و دوکو

یکی دیگر از محصولاتی که به شهرت کشور ترکیه افزوده است، فرش‌های این کشور است. اتنیکون و  دوکو Ethnicon) & (Dhoku دو فروشگاه (با مدیریت مشابه) هستند که در آنها می توانید برخی از بهترین نمونه های فرش ترکیه را بیابید. چه به دنبال طرح سنتی و چه علاقه‌مند به طرح‌های مدرن باشید، این دو فروشگاه می‌توانند با ارائه بهترین سوغاتی‌های ترکیه گزینه اول شما باشند. هر دو فروشگاه به طور مستقل در بازار بزرگ واقع شده‌اند و سال‌ها است که به کشورها جهان، مرغوب‌ترین و با کیفیت‌ترین فرش‌های ترکیه را صادر می‌کنند.

سوغاتی‌های ترکیه
اتنیکون و دوکو

 شیرینی‌های ترکی خاجی بکیر

راحت ‌الحلقوم ترکیه را می‌توان در سراسر جهان پیدا کرد، اما تنها شیرینی فروشی حاجی بکیر (Hacı Bekir)  است که شما را به زمان گذشته می‌برد؛ زیرا این فروشگاه که در سلطان‌احمد قرار دارد، از زمان تاسیسش در سال 1777 تا به امروز تغییر چندانی نکرده است. ویترین این فروشگاه به رنگ قهوای مایل به قرمز است و در آن آبنبات‌های ترکیه‌ای به شکل کلاسیک به نمایش درآمده‌اند. اگر به این فروشگاه جذاب سری زدید دست خالی آن را ترک نکنید و پیشنهاد می‌کنیم یک بسته از مخلوط آبنبات‌های ترکیه‌ای، همچنین شیرینی‌هایی با مغز پسته یا بادام، و البته یک جعبه راحت ‌الحلقوم ترکی تهیه کنید.

سوغاتی‌های ترکیه
شیرینی های حاجی بکیر

 لوازم حمام عبدالله

سبک حمام ترکی نیز در سراسر دنیا فراگیر شده است و به راحتی می‌توانید محصولاتی مانند حوله حمام نازک (پشتمال (یا صابون مخصوص روغن زیتون را همه جا پیدا کنید؛ با این وجود، اگر به دنبال لوازم طبیعی حمام هستید، تنها در بازار بزرگ استانبول و در مغازه عبدالله، می‌توانید تمام محصولات طبیعی از جمله حوله دست بافت از ترکیب ابریشم خام، پارچه کتان و صابون‌های طبیعی دست‌ساز را تهیه کنید.

سفر به ترکیه همیشه برای ایرانی ها هیجان انگیز بوده است. بلیط هواپیما ترکیه معمولا از پرفروش ترین ها در آژانس های هواپیمایی است.