ایران، سرزمینی متنوع و وسیع است. گذشته از ردپاهای انسان بر این دیار، طبیعتی وحشی و ناشناخته با جاذبه‌های قابل توجه طبیعی نظیر تشکیلات خاص زمین شناسی، جنگل‌هایی کهن و کویرها و کوهستان‌هایی جذاب، درهر کجای این خاک زنده است. موقعیت ویژه‌ی جغرافیایی و وجود دو دریا با اقلیم‌هایی کاملا متفاوت در شمال و جنوب، رشته کوه‌های البرز و زاگرس، جلگه‌های گرمسیری، دو بیابان بزرگ در مرکز، جنگل‌های مرطوب خزری و جنگل‌های زاگرسی، و وجود صدها رودخانه و غار و یخچال و … بستری ایجاد کرده است که ایران، به بهشتی بکر برای طرفداران طبیعت‌گردی و سفرهای جذاب و ماجراجویانه تبدیل شود. اگر شما هم به این نوع سفر علاقمند هستید؛ در ادامه با تعدادی از زیباترین مناطق طبیعت‌گردی ایران آشنا خواهید شد. با بلاگ بلیط هواپیما همراه باشید.

مناطق طبیعت‌گردی

باداب سورت

در شمال کشور، استان مازندران، چشم‌اندازی بی‌نظیر از سنگ‌آهک‌هایی زنگاری رنگ و پی در پی، در سر تا سر کوهستان چیده شده است. این تشکیلات آهکی پله پله، هزاران سال پیش توسط جزر و مد و سرد شدن‌های متوالی آبی که از دو چشمه‌ی آب گرم معدنی می‌جوشد؛ به وجود آمده است. این پدیده نه تنها منظره‌ای رویایی را به وجود آورده و یکی از زیباترین مناطق طبیعت‌گردی در ایران است، بلکه آب یکی از این دو چشمه نیز به دلیل خواص معدنی‌اش، برای مصارف شفابخشی و التیام‌دهندگی کاربرد فراوانی دارد.ولی چگونه می توان با بلیط هواپیما اصفهان رشت به این جاذبه ی گردشگری سفر کرد.

مناطق طبیعت‌گردی 

کوه دماوند

در چهل و یک کیلومتری شمال تهران، قله‌ی عاجی رنگ، یخ زده‌ و نمادین دماوند،که لقب بلندترین قله‌ی خاورمیانه را دارد، در ارتفاع ۵۶۷۱متری و در میان ابرها قرار گرفته است. این کوه افسانه‌ای با آتشفشانی مسکوت و خموش، ۱.۸ میلیون سال عمر داشته و در رشته کوه البرز جای گرفته است.

کوهنوردان می‌توانند برای صعود یکی از ۱۶ مسیر اصلی را انتخاب کرده؛ با گذر از نواحی صخره‌ای، چشمه‌های آب گرم، پوشش‌های گیاهی و اقلیم‌های جانوری، در مدت زمان دو تا پنج روز به قله برسند.با بلیط اتوبوس اصفهان کرمان می توانید از این جاذبه ی گردشگری دیدن کنید.

مناطق طبیعت‌گردی 

دشت لوت

در ناحیه‌ی جنوب شرقی ایران، شن‌های روان کویر لوت یک اثر هنری زنده را به نمایش گذاشته‌اند. همه ساله از خرداد ماه تا مهرماه، تندبادهای گرمسیری نیز در هرکجای این قاب می‌وزند و اشکالی اسطوره‌ای پدید می‌آورند. دشت لوت مثالی استثنایی و زنده است از جریان مداوم یک پدیده‌ی خاص زمین شناسی؛ و به همین دلیل در سال ۲۰۱۶ توسط سازمان یونسکو، به عنوان اولین و تنها میراث جهانی طبیعی ایران برگزیده شده است. دشت لوت علاوه بر اینکه از مناطق طبیعت‌گردی خاص در ایران است، یکی از گرم‌ترین نقاط کره‌ی زمین نیز است.با بلیط قطار مشهد یزد نیز می توانید از کویرهای یزد نیز دیدن کنید.

مناطق طبیعت‌گردی 

دریا چه‌ی ارومیه

در خطه‌ای میان آذربایجان غربی و شرقی، دریاچه‌ای که روزگاری بزرگ‌ترین دریا‌چه‌ی نمک خاورمیانه بوده؛ آرمیده است. در طول ۴۵ سال گذشته، دریاچه با سرعت ترسناکی در حال آب رفتن بوده است. این وضعیت قرمز که به دلیل کاهش باران و مصارف بی رویه و غیرمسئولانه‌ی کشاورزی و صنعتی به وجود آمده؛ به شدت مایه‌ی هراس است. متاسفانه در حال حاضر کمتر از ۱۰ درصد از حجم واقعی دریاچه باقی مانده است.بهترین راه برای سفر به دریاچه ارومیه می توانید به خرید بلیط قطار اقدام کنید.

مناطق طبیعت‌گردی 

ترکمن صحرا

در مرز ترکمنستان و دریاچه‌ی کاسپین، تابلویی بی پایان از تپه‌های سبز، ترکمن صحرا را به نمایش گذاشته است. منطقه‌ای در استان گلستان، که سکونت‌گاهی دائمی برای چادرنشینان ترکمن ایرانی است. از آثار جالب و برجسته‌ی این منطقه می‌توان قبرستان خالد نبی که به دلیل قبرهای عجیب و رازآلودش معروف است؛ و بلندترین برج آجری دنیا، گنبد قابوس در شهر زیبای گنبد کاووس را نام برد.

مناطق طبیعت‌گردی 

جزیره‌ی قشم

پایین‌تر از سواحل جنوبی ایران در ناحیه‌ی تنگه‌ی هرمز، روستاهای بندری، دژهای تاریخی، و آرامگاه‌های کهن، در نقطه‌ی پر از صخره‌های ساحلی، قشم، از گذشته‌ای کهن و پر از داستان حکایت می‌کند. اهمیت این جزیره که بزرگ‌ترین جزیره‌ی خلیج فارس است؛ به دوران پیش از اسلام بازمی‌گردد. امروزه نیز قشم مانند آن دوران رازآلود، دورانی که مرکز استراتژیک تجارت و ماجراجویی بوده است؛ یکی از مهم‌ترین نقاط طبیعت‌گردی برای گردشگری و تجارت برای تجار است. قشم که از طرف یونسکو لقب اولین ژئوپارک ایران را دریافت کرده؛ پر است از نقاط دیدنی و یکی از جذاب‌ترین مناطق طبیعت‌گردی و ماجراجویی است.

مناطق طبیعت‌گردی 

آبشار مارگون

شیراز به عنوان محل تولد و آرامگاه یکی از عاشقانه‌ترین شاعران ایران یعنی حافظ شیرازی شناخته شده است؛ اما با فاصله‌ی یک ساعته به سمت غرب، آبشار ۶۰ متری مارگون در ناحیه‌ی شمال غربی استان فارس در حال خروشیدن است. همانطور که از نامش پیداست؛ در آبشار مارگون آب به شکلی مارپیچی و شیب‌دار همانند ماری از بالا به پایین در صخره‌ها جاری است. همچنین، این ناحیه خانه‌ای است برای گونه‌های گیاهی بسیار، طبیعتی بکر‌ و حیواناتی وحشی. حیوانات و پرندگانی مانند عقاب، کفتار، خرس، و گراز وحشی، در این منطقه خانه دارند.

محققان هشدار داده‌اند که گردشگری حفاظت نشده باعث فرسایش و از بین رفتن این اکوسیستم شده است؛ و خواستار افزایش محافظت از این اکوسیستم شده‌اند. مهم‌ترین اصل طبیعت گردی، محافظت از طبیعت و بکر نگه داشتن این اکوسیستم‌هاست.

مناطق طبیعت‌گردی