یک چهارم سرزمین ایران را بیابان‌ها فرا گرفته‌اند؛ بنابراین کویرگردی یکی از تفریح‌های علاقه‌مندان به تپه‌های شنی و کویر‌گردی در ایران و گذراندن شب در سکوت کویر و زیر آسمان پر ستاره آن است. در ادامه با ما همراه باشید تا با راهنمای کویر‌گردی در ایران : معرفی کویرهای معروف در آنها آشنا شوید.

علاوه بر کویر ورزنه، کویر مصر، ابوزیدآباد و کویر چاه عروس، کویر مرنجاب در بالای فهرست تورهای کویر‌گردی در ایران قرار دارد. هم چنین می توانید با استفاده از بلیط قطار شیراز بندرعباس به شهر بندرعباس و با بلیط قطار تهران بندرعباس به بندرعباس سفر کنید. با بلاگ بلیط هواپیما همراه باشید.

بیشتر بخوانید:

  • زیباترین مناطق طبیعت‌گردی در ایران

کویر مرنجاب

مرنجاب در شمال شهرستان آران و بیدگل و در استان اصفهان واقع شده است. در تورهای کویرگردی مرنجاب، علاوه بر تجربه تفریحات هیجان‌انگیز مخصوص کویر‌گردی، می‌توانید از کاروانسرای مرنجاب و دریاچه نمک مرنجاب نیز دیدن کنید. در پکیج تورهای کویر‌‌گردی در ایران که توسط اپراتورها و آژانس‌های گردشگری ارائه می‌شود، معمولا گزینه‌های محل اقامت، وعده غذایی و وسایل حمل و نقل در نظر گرفته شده است.

کویر‌گردی در ایران - مرنجاب

علاوه بر کاروانسرای مرنجاب، گزینه دیگری برای اقامت در تورهای کویرگردی مرنجاب، برای شما وجود دارد. کاروانسرای ابوزیدآباد از کاروانسراهای تاریخی است که به عنوان محل اقامت کارکرد خودش را حفظ کرده است. این کاروانسرا متعلق به دوران صفوی بوده و از امکانات و کیفیت خدمات بهتری نسبت به کاروانسرای مرنجاب برخوردار است. همچنین مزایای دیگری که اقامت در کاروانسرای ابوزیدآباد برای شما فراهم می‌کند، شامل دیدار از مکان‌های تاریخی و نزدیکی به دریاچه شگفت انگیز نمک بوده و می‌توانید در کمتر از سی دقیقه به وسیله ماشین به کویر متین آباد برسید.

اگر به کویرگردی علاقه‌مند هستید، بهترین و راحت‌ترین گزینه، ثبت‌نام در تورهای کویر‌گردی در ایران است که توسط آژانس‌های متخصص این نوع تورها برگزار می‌شود. اما اگر قصد دارین خودتان و بدون تور دل به کویر بزنید، قبل از سفر به دو نکته توجه داشته باشید.

اول اینکه جدیدترین نسخه نقشه کویر مرنجاب را دانلود کنید و همراه داشته باشید و دوم اینکه در نظر داشته باشید که آب و هوای کویر و بیابان معمولا یا بسیار سرد است یا هنگام روز به شدت گرم؛ بنابراین بهتر است هر دو نوع لباس گرم و نازک و آب آشامیدنی، به همراه داشته باشید. همچنین برای مواجه نشدن با طوفان شن که پدیده‌ای طبیعی در بیابان‌ها است، پیش بینی آب و هوای آنلاین را بررسی کنید.

کویر ورزنه

استان اصفهان مناظر بیابانی فوق‌العاده‌ای دارد؛ که تپه‌های شنی کویر ورزنه یکی از آنها است. کویر ورزنه در ۱۰۰ کیلومتری شرق اصفهان و ۱۵۰ کیلومتری غرب یزد واقع شده و از شرق به تالاب گاوخونی و از شمال به شهرستان ورزنه و زاینده رود می‌رسد. نزدیکی کویر ورزنه به تالاب گاوخوبی باعث پدید آمدن پوشش گیاهی متفاوتی در این منطقه شده است. ورزنه نمونه کاملی از یک آبادی در دل کویر، با معماری منحصر به فرد کویری و مناظر طبیعی دیدنی است.

در سفر به کویر ورزنه علاوه بر کویر گردی و لذت بردن از تماشای مناظر طبیعی آن می‌توانید از جاذبه‌های تاریخی این کویر نیز دیدن کنید. مکان‌هایی مانند قلعه قورتان، مسجد جامع تاریخی ورزنه و کبوتر خانه. در تور کویر ورزنه از تپه‌های شنی مرتفع و زبایی دیدن خواهید کرد که تماشای غروب خورشید از بالای این تپه‌ها دیدنی و کم نظیر است. ورزنه شهرستان کوچکی است و هتل ندارد اما می‌توانید در مهمان خا‌نه‌های سنتی آن اقامت داشته باشید. همچنین می توانید با بلیط قطار مشهد یزد برای دیدن کویرهای یزد استفاده کنید.

کویر‌گردی در ایران - ورزنه

کویر بافق یزد

تا اینجا درباره کویرهایی که در استان اصفهان واقع شده‌اند خواندید. اما همانگونه که پیش از این گفتیم، در بیش از پانزده استان ایران کویرهای مختلف قرار گرفته و هر کدام ویژگی‌های خاص خود دارند. در سفر به کویر بافق یزد به سرزمینی قدم می‌گذارید که به دلیل داشتن معماری شهری با شکوه و قنات‌های قدیمی‌اش شهرت دارد.

یزد یکی از شهرهای تاریخی و دیدنی است؛ که با سفر به آن قطعا با پیشنهاد تورهای کویر‌گردی در خارج از شهر مواجه خواهید شد. بافق معروف‌ترین بیابان در نزدیکی شهر یزد است که علاوه بر داشتن مناظر کم‌نظیر، کمپ کویری شن و شادن را در دل خود جای داده است و می‌توانید لذت کویر نوردی خود را با گذراندن شب در این کمپ با داشتن برنامه‌های گوناگون و جذاب، دو چندان کنید.

کویر بافق یزد
کویر بافق یزد

کویر کلوت شهداد

وسعت کویر لوت به گونه‌ای است که همنشین سه استان کرمان، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان شده است. این کویر با داشتن دمایی بیش از 70 درجه سانتی‌گراد، به عنوان گرم‌ترین نقطه دنیا شناخته می‌شود. کلوت شهداد از جاذبه‌های نادر در جهان است که در کویر لوت واقع شده است. پیکره‌های مرتفع و بلند دست‌ساز طبیعت، که با گذشت زمانی حدود 20 هزار سال و در اثر فرسایش آبی و بادى به وجود آمده‌اند و منظره‌ای شگفت‌انگیز آفریده‌اند.

با نیم ساعت رانندگی از شهر شهداد به کلوت شهداد می‌رسید. اگر قصد دارید شب را در این کویر و زیر آسمان پر ستاره آن بگذارنید می‌توانید در کمپ کویری شهداد که در 20 کیلومتری شهداد واقع شده است، اقامت داشته باشید. می توانید با استفاده از بلیط اتوبوس اصفهان اراک به کویرهای اراک سفر کنید.

کویر کلوت شهداد
کویر کلوت شهداد

پارک ملی کویر

شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید در فاصله 120 کیلومتری تهران کویری قرار گرفته است که می‌توانید از جاذبه‌های طبیعی آن دیدن کنید. پارک ملی کویر می‌تواند مقصد جذابی برای علاقه‌مندان به تماشای مناظر بیابانی مانند سیاه کوه باشد. این منطقه یکی از قدیمی‌ترین پناهگاه‌های بیابانی در ایران بوده و قصر بهرام از جمله جاذبه‌های تاریخی آن است. اما شهرت واقعی پارک ملی کویر در تنوع بی نظیر حیات وحش آن بوده و از این رو به «آفریقای کوچک ایران» شهرت پیدا کرده است.

اما اگر بخواهید درباره مسیر دسترسی به پارک ملی کویر بدانید، باید بگوییم که مناسب‌ترین راه دسترسی از طریق مسیر تهران – پیشوا- مبارکیه است. در این مسیر که از ورامین شروع می‌شود، باید مسیر را تا پیشوا ادامه دهید و سپس تا یک کیلومتری ایستگاه راه آهن ابردژ بروید؛ سپس از مسیر جاده شنی قلعه بلند، عسگرآباد، حصار گلی به پاسگاه محیط‌بانی مبارکیه می‌رسید و وارد پارک ملی کویر خواهید شد.

پارک ملی کویر
پارک ملی کویر