سفر و گردشگری همیشه از جذاب‌ترین بخش‌های زندگی برای کسانی است که می خواهند برای مدتی هر چند کوتاه از دست روزمرگی زندگی نجات پیدا کنند. برای این سفرها که معمولا با برنامه‌ریزی‌های زیادی تدارک دیده می‌شوند همه سعی می کنند بهترین امکانات ممکن که با موجودیشان تناسب داشته باشد را انتخاب کنند و برای این تصمیم گیری وقت زیادی را برای جستجو و سرچ صرف می‌کنند تا بهترین گزینه موجود را انتخاب کنند. مهم‌ترین بخش سفر انتخاب وسیله نقلیه مناسب و یا بلیط مناسب برای سفر است که هم با موجودی شما هماهنگ باشد و هم  شما در طول سفر راحت و آسوده باشید.

بلیط هواپیما

دو حالت برای تهیه بلیط هواپیما وجود دارد که  یکی خرید بلیط سیستمی و یکی خرید بلیط چارتر هواپیما است. بلیط های سیستمی همان بلیط هایی هستند که توسط ایرلاین ها برنامه ریزی می شوند. ایرلاین ها شرکت های هواپیمایی نظیر زاگرس ، ماهان ، کیش ایر ، آتا و ... هستند که  برنامه‌ریزی‌های بلند مدتی برای آن‌ها شده است. شما می توانید این بلیط‌ها را از مدت بسیار قبلی تهیه کنید.

بلیط هواپیما

ممکن است تغییرات کوچکی در این برنامه ریزی ها صورت بگیرد ولی به طور کلی تغییر نمی کند. این بلیط ها یا توسط خود ایرلاین و یا توسط نمایندگانش که آژانس های مسافرتی دارای مجوز بند الف هستند؛ و یا توسط وب‌سایت‌های خرید بلیط هواپیما مانند سفرایران به فروش می رسد. اگر پرواز های سیستمی را انتخاب کنید این مزیت را برای شما دارد که بتوانید بلیط خود را برای فواصل بلندمدت بخرید، امکان کنسل کردن بلیط شما وجود دارد هر چند بسته به نزدیکی تاریخ بلیط از مبلغ اصلی بلیط کم می شود، برای خردسالان تا 12 سال بلیط به صورت نیم بها است و تنوع مسیرها بسیار زیاد است. اما مانند هر چیزی  دیگری این نوع بلیط ها هم معایبی دارد، مثلا  یکی از معایب قیمت بالای این بلیط هاست که مسافران را ترغیب می کنند به سمت بلیط‌های چارتری بروند،  یکی دیگر از معایب پروازهای سیستمی محدودیت پرواز ها است، این بلیط‌ها چون از مدت زمان  زیادی برنامه ریزی شده اند تعدادشان محدود است و در مواقع تعطیلی و تابستان معمولا بلیط سخت گیر می آید.

بلیط هواپیما

اما نوع دوم بلیط ها، بلیط چارتر یا پرواز چارتر است. مهم ترین مزیت این بلیط ها قیمت مناسبشان است. همچنین در اکثر مواقع که ظرفیت بلیط های سیستمی پر است شما می توانید بلیط چارتر تهیه کنید.  کافی است کمی در انتخاب تاریخ سفر دستتان باز باشد تا بتوانید از این بلیط ها که گاهی قیمتشان از بلیط قطار هم ارزان تر می شود استفاده کنید. بلیط های چارتری هواپیما را می‌توانید از وب‌سایت‌های رزرواسیون نظیر سفرمی، رزرو کنید. در مورد جریمه های کنسلی بلیط ها هم شرایط مشخصی برای بلیط های چارتر وجود ندارد و هر شرکت هواپیمایی بر اساس شرایط و انتخاب خودش جریمه را مشخص می کند، در بیشتر مواقع هم در ازای کنسل شدن بلیط هیچ وجه به مشتری برگردانده نمی شود. علاوه بر این تاریخ بلیط هم غیر قابل تغییر است. برای کودکان  تا 12 سال هم قیمت بلیط تماما باید پرداخت شود. تنوع بلیط های چارتر معمولا کمتر از بلیطهای سیستمی است ولی هر روز تنوع این بلیط ها بیشتر می شود. به طور کلی اگر به دنیال سفر ارزان هستید و امکان کنسل شدن سفرتان هم کم  است بلیط های چارتر برای سفر شما مناسب است.

منبع: http://airplane-ticket.blog.ir/