شرکت هواپیمایی AirAsia Berhad که در سال 1996 در کوالالامپور ، پایتخت مالزی ، با هدف ارائه پرواز هایی با قیمت ارزان تاسیس شد ، در  جا به جایی مسافران در منطقه آسیا – اقیانوسیه نقش به سزایی داشته است. در این بخش از مقالات اطلاعات سفر بیشتر با این شرکت هواپیمایی آشنا خواهیم شد. همراه ما باشید.

هواپیمایی AirAsia
هواپیمایی AirAsia

تعداد مقصد های پروازی هواپیما های این ناوگان 100 مقصد است که در کل 22 کشور جهان را شامل می شود. این شرکت توانسته است در سال 2012 میلادی عنوان برترین ایرلاین جهان از نظر کیفیت خدمات و بلیط ارزان را از آن خود کند.

در ابتدای شروع به کار تنها از هواپیما های بوئینگ 300 - 737 استفاده می شده است که بعد ها به استفاده از مدل های ایرباس 320 تغییر رویکرد داد. این شرکت در سال 2011 میلادی 200 فروند ایر باس A320neo و در سال 2012 میلادی 100 فروند دیگر از همین مدل را سفارش داده است که قرار است به تدریج و تا سال 2015 میلادی به ناوگان آن اضافه شود و تعداد هواپیماهای ایرباس 320 آن را به 475 فروند برساند.

سه کلاس پروازی در هواپیمایی AirAsia ارائه می شود که ویژگی های هر کدام را در زیر بیان می نماییم.

  • کلاس اکونومی : برای استفاده از خدمات رایگان بار ، هر نفر تنها مجاز به حمل بار در داخل کابین است و در صورت تحویل بار در چک – این باید هزینه پرداخت نماید. اگر مسافری قصد انتخاب صندلی ، تغییر تاریخ بلیط و یا صرف غذا را داشته باشد باید برای هر کدام هزینه پرداخت کند.
  • در کلاس متوسط هر مسافر مجاز به حمل بار اضافه تا 20 کیلو گرم است. انتخاب صندلی و تغییر تاریخ بلیط تا دو مرتبه و تا 2 ساعت قبل از پرواز به صورت رایگان از ویزگی های این کلاس می باشند.
  • در کلاس بیزینس هر نفر علاوه بر بار داخل می تواند تا 40 کیلو گرم بار حمل نماید. خدماتی که در این کلاس پروازی به مسافران ارائه می شوند ، شامل وعده غذایی ، پتو و بالش و تغییر تاریخ بلیط می شوند.
هواپیمایی AirAsia
هواپیمایی AirAsia

باید توجه داشت که در هر سه کلاس بار ها باید 45 تا 60 دقیقه قبل از پرواز تحویل داده شوند. لازم به پرداخت هزینه برای کالسکه و لوازم متحرک نیز نمی باشد. وزن چمدان داخل کابین حداکثر 7 کیلو گرم است که ابعاد آن باید به گونه ای باشد که زیر صندلی یا محفظه بالایی جای شود. علاوه بر آن هر نفر می تواند یک کیف دستی و یک کیف لپ تاپ نیز به همراه داشته باشد. شما  مجاز به حمل مواردی چون دارو ، غذای کودک و لوازم آرایشی در داخل کابین نمی باشید.

حمل ساز های موسیقی کوچک مانند گیتار و ویولن در داخل کابین تا 75 کیلو گرم و در صورت رزرو صندلی اضافه میسر است. برای حمل وسیله های ورزشی شامل گلف ، موج سواری ، غواصی ، دوچرخه سواری ، اسکی ، اسنو برد و کریکت در صورت تجاوز از میزان بار مجاز به ازای هر کیلوگرم اضافه باید هزینه پرداخت نمود و برای دیگر تجهیزات مانند وسایل ماهیگیری به صورت نرخ عادی هزینه محاسبه می شود.