شما تا به حال سوار هواپیما شده اید؟ اگر با هواپیما سفر کرده باشید حتما با یک سری از مسائل اشنا هستید اما شاید مثلا ندانید که کاپیتان هواپیما چه اختیارات وسیعی دارد یا اینکه چرا غذای وی با مسافران متفاوت است و یا حتی اینکه چرا برخی مواقع نور داخل هواپیما کم می شود؟ بهتر است تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.


دانستی های جالب درباره پرواز با هواپیما

شاید برای شما هم دانستن این نکته جالب باشد که هنگامی که هواپیما جهت فرود در شب آماده ‌می‌شود خلبان چراغ‌های داخل را کم نور می‌کند. علت این کار قطعا محیا کردن محیط برای خواب و استراحت مسافران نیست! با این کار مسافران برای خروج از هواپیما آماده می‌شوند. با کم شدن نور داخل چشمان مسافران به نور کم عادت کرده و هنگام خروج از درب هواپیما به دلیل تاریکی شب با مشکلی مواجه نخواهند شد.

حتما شما هم آگاه هستید که هواپیما هواگردی سنگین‌تر از هوا است. در هواپیما اختلاف فشار هوایی که از روی بال و زیر بال می‌گذرد ایجاد نیرویی خاص می‌کند و با خنثی شدن نیروی وزن، هواپیما به پرواز درمی‌آید. از جهت طرح و عملکرد هواپیماها را می‌توان به دو دسته هواپیما با بال های ثابت و هواپیما با بال متحرک تقسیم نمودد. از نظر پیش‌رانش هم هواپیماها به دو دسته موتوردار و بی‌موتور تقسیم می‌شوند.

دانستی های جالب درباره پرواز با هواپیما

نکته ای که دانستن آن خالی از لطف نیست این است که در طول پرواز به خلبان‌ها غذاهای جداگانه و خاصی داده می‌شود و هیچ کدام حق ندارند از غذای یکدیگر بخورند. این کار بدلیل احتمال مسمومیت غذایی انجام می‌گردد. این کار جزء قوانین صنایع هوایی نیست ولی بسیاری از خطوط هوایی غذاهای جداگانه به خلبان‌ها می‌دهند تا در صورتی که یکی از آن‌ها مسموم شد، دیگری قادر باشد کنترل هواپیما را در اختیار خود داشته باشد.

موضوع جالب دیگری که وجود دارد این است که هنگامی که درهای هواپیما بسته می‌شود؛ کاپیتان پرواز اختیارات نامحدودی دارد و می‌تواند در خیلی از موارد تصمیم گیری کند. خلبان ارشد پرواز حتی این امکان را دارد که در صورت نیاز هنگام فرود نیروی پلیس را برای دستگیری فردی خاص خبر نماید.